20160804

Favorit TV-serier

Jag är inte mycket för att titta på TV eller för att följa serier, dels för att jag ofta har annat att styra med men även för att jag ofta glömmer bort att de går på TV:n. Tack vet jag streaming tjänster, de har verkligen underlättat mitt TV liv. Tänker tillbaka på min studie tid, då DVD-boxar var det stora. Man samlades hemma hos varandra åt tacos och tittade genom boxen, säsong efter säsong. Lite skillnad idag när man når allt i datorn eller i TV:n. Tänkte här dela med mig av topp fem av mina TV favoriter, nya som gamla.

1, Gilmore Girls
En modern klassiker för många, som nu äntligen finns på Netflix. Samt att vi inbitna fans inväntar de fyra nya 90 minuters långa avsnitten. När jag var yngre önskade jag att jag var Rory, söt, smart och att få plugga på ett av de finaste universitet i världen. Även om jag själv hade valt Oxfords University i England. Den är serien plöjde jag igenom mitt första år på högskolan, då jag satt ensam i min student lägenhet och hade sjukt mycket hem längtan. Lite nostalgi, men nu när jag är äldre och kanske lite klockare kan jag se serien ur ett annat perspektiv.

2, Qi
Jag är nog lite av en anglofil, men just Qi kan både jag och min sambo ligga och titta på en heldag. För er som inte känner till det är det en komisk frågesport som leds av min husgud Stephen Fry. SVT köpte upp konceptet och kör ett liknade program i Sverige under namnet Intresseklubben. Men inget slår det brittiska originalet, där de tillåts med mer elaka skämt. Ni som vill se originalet med den otroliga Fry, så finns det att hitta på Youtube. Eftersom det är otextat är det ett bra sätt att träna upp sin engelska på, då de använder andra ord än de glossor man fick lära sig i skolan.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b006ml0g
 

3, Game of Thrones
Behöver jag säga mer?

4, Antikrundan
Nördig och pensionärigt, jag vet. Men det är en klassiker! Jag har växt upp med att titta på detta program. Dessutom lär jag mig massor av det. Underhållning och kunskap kan det bli bättre? Dock ska jag tillägga att jag i detta fallet både gillar den svenska och den brittiska upplagan.

 5, Barnmorskan i East end
Ännu mer brittiskt. Fin feel good serie som sätter perspektiv på ens egna liv. Har själv jobbat som undersköterska på förlossningen i Västervik och tycker det är kul att se att mycket är det samma men ändå inte. Samt är det kul med all drama och kärlek. Serien bygger på två böcker som är klart värda att läsa.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar